• تجمع اعتراض آمیز دانشگاهیان علیه اظهارات ضد ایرانی رئیس جمهور آمریکا
    اساتید، کارکنان ودانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایلام در اعتراض به سخنان رییس جمهور آمریکا، شنبه 22 مهر مقابل ساختمان معاونت آموزشی این دانشگاه، تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند.

  • نمایش تعزیه مطاف خون
    به مناسبت ایام محرم نمایش تعزیه مطاف خون به همت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایلام روز سه شنیه 96/7/18 ساعت 20 شب در پردیس مرکزی دانشگاه برگزار گردید.

  • جلسه بررسی مشکلات خوابگاه
    جلسه بررسی مشکلات خوابگاه با حضور حجت الاسلام و المسلمین هاشمی مسئول دفتر نهاد رهبری، آقای نظری مسئول حراست، آقای رحمانی مسئول تخلفات و آقای دکتر دشتی مسئول بازرسی و آقای دکتر کیخاونی مدیر دانشجویی در روز سه شنبه 96/7/18 در نمازخانه خوابگاه گلستان برگزار گردید.

  • انتصاب دبیر ستاد عالی اقامه نماز نهاد رهبری در دانشگاه های استان ایلام
    حجت الاسلام والمسلمین هاشمی مسئول نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی ایلام در حکمی به عنوان دبیر ستاد عالی اقامه نماز نهاد رهبری در دانشگاه های استان ایلام منصوب شد.

  • جلسه با ریاست مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان
    جلسه ای پیرامون مسائل مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان با حضور حجت الاسلام و المسلمین هاشمی مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه و آقای دکتر علیمرادی ریاست این مرکز و آقای دکتر بسطامی و آقای مهندس الماسی روز یکشنبه 96/7/16 در دفتر ریاست این مرکز برگزار گردید.

اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ

پيامبر اکرم صلى‏ الله‏ عليه ‏و ‏آله :

أحسِن مُصاحَبَةَ مَن صاحَبَكَ تَكُن مُسلِمًا؛

با آن كس كه همنشين تو است، نيكو همنشينى كن تا مسلمان باشى.

امالی مفید : ج1 ، ص350

تجمع اعتراض آمیز دانشگاهیان علیه اظهارات ضد ایرانی رئیس جمهور آمریکا
نمایش تعزیه مطاف خون
جلسه بررسی مشکلات خوابگاه
انتصاب دبیر ستاد عالی اقامه نماز نهاد رهبری در دانشگاه های استان ایلام
جلسه با ریاست مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان
جلسه با معاونت غذا و دارو
جلسه با ریاست دانشکده پزشکی
کارگاه آموزشی امر به معروف و نهی از منکر
نشست مسئول نهاد با کارکنان مرکز بهداشت بدره
جلسه ستاد اقامه نماز در دانشگاه
 

با برنامه ريزي و تلاشهاي صورت گرفته طي سالهاي اخير، تلاش به عمل آمده تا تحولي در فعاليت هاي دفاتر نهاد صورت گيرد. بدين منظور مجموعه فعاليتها به دو دسته تقسيم گرديده است.

الف- فعاليتهاي ذاتي نهاد
اين فعاليتها شامل آن دسته از فعاليتها مي گردد كه مورد انتظار اوليه از نهاد مي باشد از جمله:
üبرگزاري نماز جماعت در دانشگاه و خوابگاه
üبرگزاري مراسم در مناسبتها
üبرگزاري مراسم ادعيه هفتگي از جمله دعاي كميل، دعاي ندبه، دعاي توسل و زيارت عاشورا
üحمايت فكري، محتوايي و تجهيز تشكلها و كانونهاي فرهنگي ديني
üمشاوره ديني
üحمايت از فعالين دانشگاهي
üبرپايي مراسم سخنراني، ميزگرد، مناظره، گردهمايي و ...
üبرگزاري همايشهاي علمي
üبرپايي نمايشگاه
üبرگزاري مسابقات
üحمايت محتوايي از اردوها

ب- فعاليتهاي ويژه كه در ادامه به آنها اشاره مي گردد.
شايان ذكر است رويكرد اصلي نهاد پرهيز از تصدي گري و در مقابل حمايت و هدايت مجموعه هاي دانشگاهي در زمينه انجام فعاليتهاي فرهنگي ديني و نظارت بر اين فعاليتها مي باشد.

1- حلقه هاي معرفت و مشاوره (ارائه كلاسهاي آزاد و مشاوره در طول ترم به دانشجويان علاقه مند)
نيازها و دغدغه‌هاي فكري و روحي دانشجويان و علاقمندي آنان به مسائل فرهنگي و سياسي، شبهات معرفتي مطرح بين جوانان، كاستيهاي موجود  در دروس  دانشگاهي و عدم پاسخگويي آنها به نيازهاي فوق، نهاد را بر آن داشت تا در جهت آشنايي بيشتر دانشگاهيان  با مباحث معرفتي، فرهنگي، سياسي و خلع سلاح كردن دشمن در عرصه تهاجم نرم، وارد عمل شده و طرح «حلقه‌هاي معرفت» را در سه قالب:
1- برگزاري دوره‌هاي آموزشي كوتاه مدت
2- برگزاري دوره هاي سير مطالعاتي
3- مشاوره

2- نهضت تفسير (برگزاري جلسات مستمر تفسير قرآن در دانشگاهها)
توسعه و تعميق فرهنگ قرآني در ميان دانشگاهيان، اهتمام جدي به طرح مباحث قرآني كه جنبه كاربردي داشته و پاسخگوي نيازها و پرسشهاي دانشجويان و استادان باشد امري ضروري است.
    گام عملي در مهجوريت‌زدايي از قرآن، همانا تدبّر قرآني و انس بيشتر با كلام وحي است. جلسات تفسير قرآن غالباً در دانشگاه‌ها در ايّام ماه مبارك رمضان برگزار شده و در بقية ايّام سال، اهتمام جدّي به اين مقوله صورت نمي پذيرد. درحاليكه استمرار جلسات تفسير قرآن كريم امري ضروري به نظر مي‌رسد و شايسته است در طول سال استمرار داشته و چشمه‌اي جوشان براي سيراب نمودن اهل معرفت باشد. بدين منظور طرح« نهضت تفسير» جهت انس بيشتر دانشگاهيان با كلام وحي در طول سال تدوين و به اجرا گذاشته شده است.

3- توانمندسازي فعالان فرهنگي و سياسي
گسترش و تعميق بصيرت و پويايي در عرصه هاي فرهنگي و سياسي در محيط دانشگاهي با نگاه حاكميت بخشيدن به آموزه‌هاي اسلامي از مهمترين اهداف نهاد مي باشد.
باتوجه به حضور و تاثيرگذاري جامعه فعال دانشجويي از جمله تشكل ها، كانون و هيئات مذهبي در فضاي فرهنگي و سياسي كشور و نياز جامعه به حضور اين فعالان، شايسته است اين افراد درعين نشاط و پويايي اجرايي، در عرصه هاي فكري و نظري انقلاب نيز توانمندي هاي لازم را دارا باشند. طرح «توانمندسازي فعالان فرهنگي دانشگاهها» در راستاي افزايش بصيرت، تعميق افكار و انديشه هاي اسلامي و پويايي و فعال نمودن تشكل‌ها، كانون‌ها و هيئاتهاي دانشجويي با نگاهي مبتكرانه به فعاليتهاي ديني - فرهنگي، تربيت نيروهاي تأثيرگذار و توسعه حلقه هاي فعال دانشجويي در سه قالب:
1- برگزاري كارگاههاي آموزشي
2- ارسال بسته‌هاي فرهنگي
3- اردو
به مورد اجرا گذاشته شده است.

4- كرسي هاي آزادانديشي
به منظور حاكم شدن فضاي عقلاني و منطقي و ارايه صحبت هاي مستند به جاي غوغاسالاري، هوچيگري و حاكم شدن فضاي احساسي در ميان دانشگاهيان؛ و نيز  به منظور جلوگيري از اردوكشي و سوء استفاده دشمنان نظام از دانشگاهها، نهاد نسبت به برگزاري «كرسي هاي آزادانديشي» در سطح دانشگاهها اقدام نموده است. اين امر يكي از مطالبات جدي مقام معظم رهبري در جهت تغيير فضاي منفعل دانشگاهها محسوب مي گردد. برگزاري اين كرسيها مي­تواند خوداتكايي فكري و رشد سطح فكري دانشجويان و فرهنگ نقدپذيري را به عنوان زمينه‌اي براي نظريه‌پردازي، پرورش نخبه‌هاي سياسي، فرهنگي و.... ، رشد بصيرت و انسجام عمومي دانشگاهيان در محيط دانشگاه به دنبال داشته باشد.
كرسي‌­ آزادانديشي نشستي است آزاد، نظامند، منطقي و عادلانه كه ميان تعدادي از افراد درباره موضوعي خاص برپا مي‌گردد. هدف از راه‌اندازي اين كرسي‌ها فرصت دادن به دانشگاهيان اعم از اساتيد و دانشجويان به منظور اظهار نظر، نقد و مناظره در عرصه هاي مختلف فكري، فرهنگي، اجتماعي، سياسي، اقتصادي و ايجاد فضاي آزاد انديشي در محيط هاي دانشگاهي مي‌باشد. با راه اندازي اين كرسي ها، نيروهاي ارزشي و انقلابي در دانشگاهها فرصت مي يابند تا موضوعات مهم و اساسي را مطرح و نسبت به تبيين آنها اقدام نموده از سوء استفاده جريانات معارض خارجي و داخلي جلوگيري به عمل آورند.

انواع كرسي­هاي آزادانديشي:
 كرسي­هاي آزاد انديشي به دو دسته مختلف تقسيم مي شود:
الف) دسته اول: كرسي‌هايي كه هدف اصلي  آنها توليد علم و انديشه‌هاي نو بوده و به دو صورت برگزار مي شود:
1- كرسي‌هاي نقد و نظر: 
نشست‌هايي كه در آن نظريه‌هاي علمي مطرح در علوم مختلف به صورت علمي مورد نقد و بررسي قرار مي‌گيرد.
2- كرسي‌هاي نظريه‌پردازي:
نشست‌هايي كه در آن يك استاد صاحب اثر يا تأليف ابتدا به معرفي  انديشه خود مي‌پردازد و اساتيد صاحبنظر و منتقد نقد جدي، علمي و دقيق خود را بصورت علمي مطرح نموده و هيئت داوران به داوري مي‌پردازند.
ب) دسته دوم: كرسي‌هايي كه هدف اصلي آن­ها تضارب افكار و عقلاني نمودن محيط بوده و به عنوان مقدمه و  زمينه‌سازي براي توليد علم مي باشد و به دو صورت برگزار مي گردد:
3- كرسي مناظره:
نشستي كه در آن 2 استاد صاحبنظر با حضور يك مجري كارشناس در مورد موضوعي خاص كه به صورت عادلانه به بحث، گفتگو و مناظره با شيوه استدلالي و منطقي مي‌پردازند.
4- كرسي‌آزاد فكري:
نشستي كه در آن دانشگاهيان به صورت آزاد، نظام‌مند، عقلاني و منطقي به اظهارنظر و تبادل آراء و گفتگو در باب موضوعات خاص مي‌پردازند. طي اين دو گروه 3 تا 5 نفري كه راجع به موضوعي نظرات متفاوتي دارند در حضور تعدادي از حضار بصورت متناوب (يك مخالف - يك موافق) به اظهار نظر همراه با استدلال و يا ارائه مستندات مي­پردازند.

5- فعاليت­هاي فرهنگي سياسي گروههاي معارف
همه دانشجويان در طول دوره تحصيلي خود چندين واحد دروس مختلف معارف را ­گذرانده و در هر درس حدود 17 جلسه با استاد مربوطه در ارتباط هستند. اين موضوع يكي از بهترين و بزرگترين فرصتها در جهت پي گيري اهداف، راهبردها و جريان سازي در دانشگاه­ها مي باشد. بدين لحاظ طرح «فعاليت­هاي فرهنگي سياسي گروههاي معارف» جهت بهره برداري از بخشي از ظرفيت اساتيد گروه هاي معارف در راستاي نهادينه سازي فعاليت‌هاي فرهنگي در دانشگاه­ها به مورد اجرا گذاشته شده است .
اهداف مورد نظر از اجراي اين فعاليتها عبارتند از:
1- استفاده از ظرفيت اساتيد گروه معارف در جهت فعاليت­هاي فرهنگي و همچنين موضوعات داراي اولويت
2- ارتقاء آگاهي و معرفت ديني و سياسي دانشجويان
3- فعال كردن اساتيد در راستاي ارتباط بيشتر با دانشجويان
4- هدايت اساتيد جهت تربيت ديني دانشجويان

6- هم‌انديشي و معرفت‌افزايي استادان
نخبگان دانشگاهي به جهت دارا بودن ظرفيت‌هاي علمي و كارشناسي و ديدگاه‌هاي تخصصي، يكي از بهترين فرصتها در تصميم‌سازي براي اركان مختلف مديريت كشور مي‌باشند. اين موضوع يكي از مطالبات جدي مقام معظم رهبري مي‌باشد كه مي‌تواند موجبات تسهيل در امر تصميم‌سازي و تصميم‌گيري عاقلانه، علمي و منطقي بر مبناي خرد جمعي را فراهم آورد.
ارتقاي سطح آگاهي و تعميق باورهاي ديني اساتيد، تأثيرگذاري بر قشر دانشجو را در پي خواهد داشت. اين امر را مي‌توان با برگزاري كارگروههاي تخصصي و كارگاههاي معرفت‌افزايي، توزيع بسته‌هاي فرهنگي مناسب، تشكيل هيئت هاي مذهبي اساتيد، برگزاري همايش‌ها و جلسات فرهنگي محقق نمود.
طرح «هم‌انديشي و معرفت‌افزايي اساتيد» به منظور دستيابي به اهداف ذيل به اجرا گذاشته شده است.
1. زمينه‌سازي به منظور هم‌انديشي و تشكيل كارگروههاي تخصصي استادان جهت پاسخگويي به چالشها ، نيازها و مشكلات دانشگاهها اعم از آموزشي و غيره
2.  فعال‌تر شدن ظرفيت‌هاي علمي، فرهنگي و كارشناسي استادان جهت ارائه راهكارهاي علمي و عملياتي براي مسايل كشور
3. گسترش فرهنگ هم‌انديشي، مطالعه و پژوهش جمعي و ارتباطات علمي فرهنگي استادان
4. حمايت از توسعه كرسيهاي نظريه پردازي، آزاد انديشي و توليد علم در دانشگاهها
5. گسترش ارتباطات كارشناسانه بدنه علمي كشور با مديريت كلان كشور
6. شناسايي استادان توانمند و ايده‌ها و نظريات كاربردي آنان در موضوعات و تخصص‌هاي مختلف
7. ايجاد تعامل هرچه بيشتر اساتيد در كارگاههاي معرفت‌افزايي با يكديگر

هم‌انديشي و معرفت‌افزايي در قالبهاي ذيل برگزار مي گردد:
الف- نشست هم‌انديشي
هم‌انديشي، جلسه‌اي است كه در آن صاحبنظران، استادان و نخبگان دانشگاهي پيرامون موضوعي مشخص در حوزه مسائل و نيازهاي اجتماعي، سياسي، فرهنگي و اقتصادي به بحث و گفتگو پرداخته و تلاش مي‌كنند تا به راهكارهاي علمي و عملياتي در حوزه موضوع نشست دست يابند. به گونه‌اي كه راهكارهاي بدست آمده براي مسئولان و برنامه‌ريزان نهادها، دستگاهها و سازمانهاي مرتبط با موضوع، مفيد بوده و گره‌گشاي مسائل و مشكلات آنان باشد.
ب- كارگروه تخصصي
فضاي مناسبي است براي تبادل دانش ميان اساتيد در يك گروه تخصصي كه حول يك موضوع خاص به صورت ويژه، به تبادل ديدگاهها، يافته ها و نتايج حاصل از تحقيقات و ارائه راهبردها مي‌پردازند.
ج- كارگاه معرفت‌افزايي
كارگاه معرفت‌افزايي نشستي است كه در آن تعدادي از استادان دانشگاه با تنوع تخصص‌ها، حضور داشته و با مديريت يك نفر از استادان(كارشناس منتخب) به بحث پيرامون موضوعات مرتبط با معرفت ديني مي‌پردازند.
د- برنامه‌هاي فرهنگي
به مجموعه فعاليت‌هاي فرهنگي و خلاقانه كه بتوان طي آن علاوه بر ارتقاي سطح آگاهي و باورهاي ديني، جوي صميمي توأم با تعهد در ميان قشر اساتيد ايجاد نمود، اطلاق مي‌گردد.

7- ارتقاء ائمه جماعات
مساجد و نمازخانه هاي دانشگاه ها از پر رونق ترين مراكز مذهبي و تبليغي كشور به  شمار مي روند كه همه روزه پذيراي جوانان مستعد  و پرشور بوده و در بسياري از دانشگاهها محور فعاليت هاي ديني محسوب مي گردد. نماز جماعت محور همدلي و وحدت گروههاي سياسي است كه همه اقشار علاقه مند به مذهب را در زير پرچم معنويت خويش گردهم مي­آورد. ائمه جماعات  به عنوان ركن انساني مساجد و نمازخانه­ها با انجام وظايف روحانيت از جمله برقراري رابطه عاطفي با مخاطبين، ايجاد اعتماد بين دانشجويان و دانشگاهيان با قشر روحاني و پاسخ گويي به شبهات آنان، موجب  تقويت فضاي معنوي دانشگاه ها و امور تربيتي مي گردند.
با توجه به اين حساسيتها، دفاتر استاني نهاد با همكاري دبيرخانه ستادعالي اقامه نماز در دانشگاهها به منظور بهينه سازي فعاليت هاي فرهنگي- ديني مساجد و نمازخانه­هاي دانشگاه­ها و بالابردن توانمنديها، بينش عمومي و اطلاعات سياسي ائمه جماعات استان، نسبت به برگزاري كارگاههاي آموزشي، پشتيباني محتوايي و ارسال محصولات فرهنگي براي آنان اقدام مي نمايند.

8- همراه بارسانه هاي مجازي و  نشريات
رسانه­ها و نشريات دانشجويي به عنوان وسيله‌ي نيرومند ارتباط جمعي، از مهمترين ابزار جنگ نرم بوده كه توسط فعالان  اين عرصه مورد استفاده قرار ­گرفته و  نقش‌اساسي را  در جهت‌دهي افكار و احساسات عمومي برعهده دارند. همچنين ابزاري در اختيار فعالان و دست اندرکاران عرصه فرهنگي سياسي دانشگاه­ها مي باشد تا از آن در راستاي تبیین، ترویج و تثبیت تفکر و آموزه هاي اسلام و انقلاب بهره گيرند.
طرح «همراه بارسانه هاي مجازي و نشريات» به منظور ارتباط فكري و تربيتي با فعالان عرصه رسانه هاي مجازي و نشريات دانشجويي و تلاش به منظور توانمند سازي آنها و تقويت زمينه هاي انديشه ورزي و ژرف انديشي در محيط دانشگاه و با اهداف ذيل به مورد اجرا گذاشته شده است:
1. حاكم ساختن فضاي مطلوب به نفع گفتمان انقلاب اسلامي و همچنين غلبه جريان اسلام‌گرا بر خرده جريان‌هاي مقابل آن در فضاي مجازي كه مي‌تواند مانع سوء استفاده دشمنان نظام از دانشگاه­ها گردد.
2. ارتقاء سطح معرفتي دست­اندركاران رسانه­هاي دانشجويي محتوايي
3. جهت­دهي اين رسانه­ها به سمت اولويت­هاي موضوعي
4.  ارتقاء سطح كيفي رسانه­هاي دانشجويي و دست­اندركاران آنها از جهت فني، محتوايي و ...

اخبار
جمعه ٠٣ آذر ١٣٩٦

تمام حقوق این سایت متعلق به دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی ایلام می باشد.